Hoe maak je een Actieplan Informatiehuishouding op Orde?
Hoe maak je een Actieplan Informatiehuishouding op Orde?
Het opstellen van een actieplan Informatiehuishouding op Orde is actueel! Dat komt door de Parlementaire Ondervragingscommissie Kindertoeslag (POK). De commissie stelt namelijk dat het op orde brengen van de informatiehuishouding prioriteit moet krijgen. In haar reactie aan de Kamer schrijft het kabinet dat de achterstand in de informatiehuishouding Rijksbreed zal worden ingehaald. En stelt hiervoor tot en met 2026 een budget beschikbaar van 800 miljoen Euro. Elk departement krijgt de opdracht om via een eigen actieplan aan te geven op welke wijze de informatiehuishouding versneld op orde moet worden gebracht.
Een actieplan opstellen dus… en snel! Want: zonder plan geen geld en de tijdslijnen zijn kort. De Kamer is namelijk toegezegd dat de plannen vóór de zomer van 2021 beschikbaar zullen zijn. Hoe pak je zoiets aan en wat schrijf je op? Deze vragen staan centraal tijdens een interne kennissessie bij Content Strategy. Olaf van der Walle, zelf nauw betrokken bij de totstandkoming van een departementaal actieplan, vertelt in de kennissessie over de aanpak en werkwijze.
Olaf benadrukt het belang om de opbouw van het plan te koppelen aan de gedefinieerde actielijnen en verbeterdoelen. Hierdoor borg je de rechtmatigheid en doelmatigheid van de initiatieven en middelen die gevraagd worden. Daarnaast benoemt Olaf het belang van uniformiteit. Ondanks dat het departement uit verschillende (taak)organisaties bestaat, zijn de problemen en uitdagingen veelal niet uniek. Door uniformiteit toe te passen creëer je transparantie en kun je op zoek naar gemeenschappelijkheid. Het actieplan is in twee fases tot stand gekomen. Als eerste is een organisatie-brede inventarisatie uitgevoerd. Vervolgens is inhoudelijke samenhang aangebracht de basis vormde voor de afstemming over architectuur(principes), informatiebeveiliging en privacy.
Door de inventarisatie met een uniform format uit te voeren kon inhoudelijke samenhang gecreëerd worden en gezocht worden naar synergievoordelen. Bovendien droeg deze uniformiteit eraan bij dat iedereen “naar dezelfde film” bleef kijken. Het departementale actieplan vormt nu de basis voor het ontwikkelen van roadmaps en stelt het departement in staat om via portfoliomanagement bewuste keuzes te maken.
Vragen over het op orde brengen van je informatiehuishouding?
Neem contact op met Olaf van der Walle.