Nieuws

Deel 6: Data gedreven werken

Prof. dr. Cokky Hilhorst en Alisa Westerhof vertellen over het onderwerp ‘Data driven werken’. Wat zijn de uitdagingen waar je tegenaan loopt als je jouw organisatie meer met data wilt laten werken? Tijdens dit college wordt ingezoomd op wat data gedreven werken inhoudt en waar de focus op moet liggen. Dit aan de hand van drie onderwerpen, namelijk; hoe verandert data gedreven werken het bedrijfsmodel, wat vraagt data gedreven werken van de organisatie en tenslotte ethische implicaties van werken met data.

Wetenschappelijke onderzoek geeft aan dat niet alle organisaties profiteren van IT-investeringen. Digitale vaardige bedrijven kunnen 45% tot 75% hogere marktwaarde realiseren dan bedrijven die niet digitaal vaardig zijn.

De waarde is afhankelijk van wat je er mee doet zoals de; inrichting van digitale praktijk (denk aan je processen) en de IT gerelateerde organisatorische vaardigheden (personele vaardigheden). Ook voor publieke organisaties is er een positieve relatie tussen IT kosten en efficiëntie in de dienstverlening. Predictive analytics is de belangrijkste motor van productiviteit winsten. Alleen maar een klein deel van de organisaties maakt hiervan gebruik in alle bedrijfsprocessen en besluitvorming. Veel organisaties zitten nog in de twee voorgaande fases voor predictive analytics; descriptive analytics of diagnostic analytics en denken nog niet eens aan de laatste fase prescriptive analytics. Dit ligt aan een aantal uitdagingen, denk aan ethische vraagstukken en risico’s die komen kijken bij het toepassen van de verschillende soorten analyses.

Om data gedreven te werken zijn er nog genoeg stappen te maken. Leerpunten die we mee kunnen nemen zijn als volgt:

  • Leerpunt 0: Wat versta je onder data gedreven werken? Wat ga je morgen anders doen als we data gedreven gaan werken
  • Leerpunt 1: Een vakman neemt zijn eigen gereedschap mee
  • Leerpunt 2: Preparatie en data kwaliteit
  • Leerpunt 3: Volwassenheid vraagt veel van de hele organisatie
  • Leerpunt 4: Bemensing – de bruggenbouwer is essentieel

Delen op social media

Lees ook deze berichten

Deel 5: Verandermanagement

Veranderingsmanagement of verandermanagement is een vorm van management die zich in het bijzonder bezighoudt met het veranderen van de structuur en/of de werkwijze van een organisatie. Verandermanagement staat centraal in de vijfde college reeks.

Deel 4: Society 4.0

In het vierde deel van de college reeks die de Content Strategy adviseurs volgen aan de Nyenrode Business Universiteit staat het onderwerp Society 4.0 in de schijnwerpers. Prof. dr. Bob de Wit neemt ons mee in het onderzoeksonderwerp transformatie van bedrijven, sectoren en samenlevingen, gedreven door verschillende digitale technologieën en oplossingen op het gebied van biotechnologie en duurzame energie.

Deel 3: Ethiek en transparantie

Het derde college van een reeks met de titel “Strategisch veranderen” die wij volgen aan de Nyenrode Business Universiteit ging over ‘Ethiek en transparantie’. Drs. Sacha Spoor liet ons integriteitsdilemma’s beleven aan de hand van enkele klassieke praktijkvoorbeelden.
Menu